I Børnehuset opdeles ressourcearbejdet i tre kategorier, forebyggende, foregribende eller indgribende aktiviteter. Derudover kan der være akutopgaver.
Forebyggende aktiviteter.
Er aktiviteter, der fremmer trivslen og dermed forebygger, at problemer opstår.
Ressourcepædagogen kan f.eks:
· Foretage regelmæssige evalueringer af trivslen i gruppen.
· Rådgive og vejlede kolleger i indførsel af trivselsfremmende foranstaltninger.
· Iværksætte trivselsfremmende tiltag.
Foregribende aktiviteter.
Er aktiviteter, hvor der er konstateret begyndende problemer, og der iværksættes en særlig
indsats for at forhindre, at problemerne forværres.
Ressourcepædagogen kan f.eks:
· Tilbyde supervision til kolleger omkring det sociale samspil i forhold i gruppen eller det enkelte barn.
· Hjælpe kolleger med at udarbejde individuelle handleplaner. (SMITTE)
· Indgå i dialog mellem institution og hjem, når der er behov for det.
· Observerer børn eller grupper af børn for at afdække behov for indsats og efterfølgende rådgive og vejlede.
· Observerer det sociale samspil i gruppen efter anmodning fra kolleger med efterfølgende vejledning.
Indgribende aktiviteter.
Er aktiviteter, der går i stedet for eller ydes som supplement til det almindelige pædagogiske arbejde.
Ressourcepædagogen kan f.eks:
· Hjælpe til ved konfliktløsning.
· Planlægge og gennemføre forløb for et barn eller en gruppe børn med særlige behov.
· Udarbejde individuelle handleplaner.
Akuthjælp.
Er opgaver, der skal løses med øjeblikkelig virkning.
Ressourcepædagogen kan f.eks.:
· Iværksætte her og nu foranstaltninger.
· Tage sig af et barn/familie i krise.
· Være bindeled mellem hjem og institution.